Ingen vill klä sig som sina föräldrar.
Kanske är det förklaringen till att Viasat, som ser ut så här:
har knoppat av ett varumärke som det här:
Mer tonårsuppror än så kan knappast en designer göra.
Sett så här utifrån är det ett märkligt sätt att hantera avknoppningen. De två varumärkena arbetar visserligen via olika media – satellit för Viasat, och internet för Viaplay –, men bortsett från den teknikaliteten levererar de ungefär samma sak, och torde ha samma löfte till sina kunder. Men för kunder med en positiv uppfattning om Viasat finns här väldigt lite som kopplar dit. Viasats luftiga vit-blå stil är ersatt med tungt svart och rött; det är svårt att bryta mot sin gamla stil mer radikalt än så.
Det är svårt att inte undra om de snarare än att titta till sitt eget ursprung har sneglat på ett par andra sajter.

Netflix
iTunes
Man klär sig som de tuffaste i klassen.
Men som så många tonårsuppror är det något lite halvhjärtat över det. Man vill vara sin egen, men bor ändå kvar hemma.
”Via”-delen av namnet går helt på tvärs mot den radikala visuella brytningen. Känner man till ”Viasat” så är det inte svårt att gissa att ”Viaplay” har något med det att göra.
 
Även symbolen skvallrar om ursprunget. Viasats symbol är (åtminstone i mina ögon) en stiliserad parabol. För Viaplay har man vridit den 90° så den blir en play-knapp. Klurigt. (Fast en aning sloppy att inte flytta skuggorna, som nu faller märkligt.)
Så håller man sina kunder i ovisshet. Antyder samband, men bekräftar ingenting. Försöker både luta sig mot det befintliga varumärket och stå på egna ben.
Men så måste det kanske vara när ett varumärke ska växa upp. De får säkert bättre kontakt igen om några år, när Viaplay fått egna små varumärken att knoppa av.
Se också: Designkampen: Viaplay mot Netflix