Om webbplatsen har en löpsedel (se sid 146 ) eller något annat flöde av nyheter bör användaren erbjudas att prenumerera, så hon slipper komma ihåg att gå in på webben för att se om det hänt något.
r viktigt att det vid prenumerationen finns antingen några ord eller en länk till en sida som förklarar vad användarens e-postadress kommer att användas till – och framförallt försäkrar att den inte kommer att användas för oombedd reklam (om det är sant).
Det är också viktigt att det i varje e-brev finns ett enkelt sätt att avbryta prenumerationen, till exempel genom att klicka på en länk.
Alla användare klarar inte att ta emot e-post i HTML-format. Det bör därför också gå att välja att få den i textformat. Om utskicket är i HTML-format bör det även publiceras på webbplatsen och utskicket inledas med en länk till denna sida.
Både och
Det finns sätt att läsa e-post via RSS och att skicka RSS som e-post, så användaren kan anpassa dessa båda medier till sina egna behov och vanor. Se www.anvandbart.se/ab/prenumeration för tips om hur detta görs.