Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.
Ta inte tillbaka det som lovats ut
En del e-handelssystem vet ganska litet om det de säljer. De är byggda så att de har sporadisk kontakt med lagersystemet och har ingen aning om produkten verkligen finns. Denna kontroll sker först i slutet processen, när användaren betalar.
För det mesta går det bra. Men ibland avslöjas bluffen, det visar sig att den utlovade produkten inte finns i lager, och systemet tvingas ta tillbaka sitt löfte och informera användaren om att produkten tyvärr inte är tillgänglig, eller kommer att levereras mycket senare än ursprungligen sagts.
Detta är naturligtvis långt sämre än om systemet hade berättat om varubristen från början. Att inte ha något i lager är olyckligt men acceptabelt. Att bryta ett löfte frestar på relationen och urholkar varumärket.
En variant av detta kan drabba även mer medvetna e-handelssystem, som kollar tillgången när användaren lägger produkten i kundvagnen. Om oturen är framme kan produkten hinna ta slut medan användaren shoppar vidare, och tar sig genom kassan. Risken för detta är självfallet långt mindre än i varianten ovan, men effekten på varumärket lika illa när det inträffar.
För att undvika detta bör produkten reserveras när den läggs i kundvagnen.
Mer om reservationer och hur de hanteras i Reservation , sid 412.
Ur användar- och varumärkessynvinkel är detta ett självklart råd. Man bör dock vara medveten om att det i vissa fall kan vara svårt och dyrt att införa i befintliga tekniska system.
comments powered by Disqus