Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.
- Ge en tydlig respons när användaren klickar på köpknappen
- Om användaren köper en produkt som redan finns i kundvagnen, varna henne
När användaren gjort sitt köp, visa vad hon gjort och passa på att sälja mer
Om köp-klicket tar användaren till en ny sida (se föregående råd), skall denna sida innehålla:
• Vad hon just köpte och hur många exemplar.
• Produktens namn länkat tillbaka till produktens sida.
• Den vanliga navigationen, så användaren kan handla vidare eller gå till kundvagnen.
Sidan bör också innehålla:
• En extralänk för att gå till kundvagnen (utöver den som finns i vanliga navigationen), placerad på en framträdande plats.
• En 'fortsätt handla'-knapp, som leder tillbaka till butiken (antingen dess huvudsida eller en sida komponerad med erbjudanden du tror kan locka just den här användaren).
• Kundvagnen – i full eller förenklad version.
Om det passar kan sidan också innehålla:
• Erbjudanden om kompletteringsprodukter.
• Tips om matchande produkter.
• ”De som köpte den här köpte också”-tips.
comments powered by Disqus