Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.
Ge en så fysisk upplevelse av produkten som möjligt
Ett handikapp för e-handel är att användaren inte kan ta produkten i sin hand, känna och uppleva den. Det är därför viktigt att utnyttja de medel som ändå finns för att ge en upplevelse av den.
- • Foto
-
Fotot har nästan alltid en central roll för upplevelsen. Sträva efter så god kvalité som möjligt. Frilägg gärna produkten så den står fram bättre. För många produkter kan det vara värdefullt att visa bilder från flera vinklar och närbilder av detaljer.
Det finns ett flertal tekniker för att ge 3-dimensionella bilder av en produkt – så att användaren själv kan rotera den och se den ur olika vinklar, och i vissa fall även använda den. Dessa kan vara uppskattade av en tekniskt- eller prylintresserad målgrupp, men många användare är ovilliga att installera de speciella tilläggsprogram som vanligen behövs för att se dem.
- • Storlek
-
Produkter där storleken är viktig kan gärna fotograferas tillsammans med ett jämförelseobjekt. Klassiskt för små saker är tändsticksasken, för stora en människa.
Säg aldrig att bilden visar föremålet i naturlig storlek, eftersom hur stort det blir på användarens skärm beror på vilken skärm och upplösning hon råkar ha.
- • Färg
-
Räkna inte med någon exakt färgåtergivning på webben. Samma färg kan se väldigt olika ut på olika skärmar. Mer om detta i Färgspråket måste tåla stora variationer hos färgerna , sid 66.
- • Ljud
-
Produkter där ljudet är en del av identiteten, bör man kunna lyssna på. Samma reservation som för färg gäller: räkna inte med någon exakt återgivning.
Bild 127. Vikt är svårt att ge en upplevelse av på webben, men här gör Dell det på ett klurigt sätt. Den som har tillgång till en bunt papper kan lätt skaffa sig en känsla för hur tunga de olika datorerna är. (www.euro.dell.com) |
- • Vikt
-
Vikt kan naturligtvis inte upplevas direkt på webben. Men för produkter där vikten är viktig går det ofta att hitta jämförelseobjekt i användarens omgivning, till exempel mjölkkartonger eller skrivarpapper, som hon kan lyfta för att få en känsla.
En del produkter behöver inte upplevas
En del produkter är redan väl kända av användaren, eller köps av behov utan någon egentlig upplevelsedimension. För dem är inte detta råd relevant.
Ett foto kan ändå vara en god idé eftersom det hjälper användaren att omedelbart se att hon kommit rätt.
comments powered by Disqus