Bokmärkt 21 september
Sök, sök, sök, sök, sök, sök och sök - det enda man inte hittar här är sökningen
Upprepning må vara all lärdoms moder, men när navigationer staplas på varandra kan det bli lite tjatigt…
Bonusar skadar kreativiteten
Belöningar fungerar som motivation när man vill att folk ska göra saker de redan känner till lösningen på snabbare. Däremot är de direkt kontraproduktiva för all aktivitet som kräver nytänkande eller kreativitet.
Dan Pink berättar vad psykologisk forkning kommit fram till om hur belöningar påverkar kreativiteten:
Även om man ska vara försiktig med att tro att slutsatser från avgränsade psykolgiska experiment är giltiga för komplexa samhällsfenomen – så tänker jag nu slänga den försiktigheten överbord och konstatera att stora bonusar till företagsledningen ger oss företag som är fastkörda i mer-av-samma, istället för nytänkande. Det kan inte vara rätt styrinstrument i en föränderlig tid.
Användbarhet värt 5 miljoner dollar per anställd
I dessa ROI (Return on Investment)-drivna tider, är man alltid tacksam för att hitta exempel som visar i kronor och ören vad användbarhet är värt.
Intuit köpte nyligen Mint, för 170 miljoner dollar. Båda bolagen är i grunden duktiga på samma sak – mjukvara för privatekonomi. Intuits stora produkter är Quicken, QuickBooks och TurboTax, Mint är en webbtjänst.
På Adaptive Paths blogg kommenterar peterme affären, och menar att det Intuit betalar för är Mints användarcentrerade process, som gör det möjligt för dem att snabbt utveckla tjänster som användarna förstår, vill använda och litar på. Denna hårda inriktning på att göra något användbart har skapat ett företag som nu säljs för fem miljoner dollar per anställd.
Naturligtvis betalar Intuit för annat också – inte minst den betydande marknadsandelsom Mint på endast två år lyckats ta. Men perspektivet är intressant eftersom det pekar på hur en webbtjänst som Mint på ett annat sätt än paketerad programvara hela tiden lever med sina användare, kan se vad som fungerar och vad som inte fungerar och kan bygga en användarcentrerad kultur. Och för att vi får en uppfattning om vad en sådan kultur är värd i reda pengar.
Hur skyddar man sin blogg mot spam?
Skyddet mot kommentarspam har varit ett problem här på anvandbart.se. Jag kör Drupal, och har använt Mollom för att hålla bort spamen. Tyvärr har det visat sig att Mollom är rätt aggressivt inte bara mot spam, utan mot alla sorters kommentarer. Det är förvisso ett effektivt spamskydd att se till att ingen alls kan kommentera, men…
Igår fick jag nog och slog av det. Tänkte att jag får hålla efter spamen för hand. Men idag började spamkommentarerna strömma in med två sekunders mellanrum, så det känns inte som en realistisk lösning. Så jag har lagt in en captcha – en test som ska avgöra om du som kommenterar är människa eller maskin.
För närvarande är det en matte-uppgift. Om du klarar att summera två tal så tror jag att du är människa, men om du är dålig på addition så är du en dator. Idiotiskt, jag vet, men det har fått slut på flodvågen av spam.
Jag ska prova lite olika varianter framöver, för att få fram det som ger bäst skydd i förhållande till hur mycket det irriterar användaren. Har du tips om bra spamskydd för Drupal så tar jag tacksamt emot dem. Har du problem med att få dina kommentarer att synas vill jag gärna veta det. Maila mig på tommy@heltenkelt.se
Bit.ly förkortar inte bara webbadresser utan även karriärer
Internet bjuder på ständigt nya möjligheter att göra bort sig. Klickade till exempel på en twittrad kortlänk från en konkurrent till mig, och fick följande felmeddelande:
(Klicka på bilden för att se den större. Jag har strukit bort sådant som kan användas för att identifiera.)
Länkmakaren har råkat klistra in innehållet i ett mail från en kund. Och inte vilket mail som helst; där framgår att avsändaren vill att konsulten slaktar en analys beställd av styrelsen, eftersom den gett för dåliga resultat. Safari har kortat av texten, men läser man urlen hittar man till exempel:
“Viharinomvårtkompetenscentrum[…]fåttenosannoliktdåliganalys
avtelefonintervjuerochinternetsvar-ien%22styrelse-beställd%22analys”
“Kanni,medrampå10000kr,slaktaslutsatserna”
Något är definitivt på väg till slaktbänken – frågan är bara om det är rapporten eller en twittrares karriär.
A-Ö-navigation - bra eller lite b?
Under blogginlägget om Socialstyrelsens nya sajt har kommit lite funderingar om den A-Ö-navigation som fått en mycket central position på sajten.
Själv tror jag på den. Många användare har en ganska klar bild av vad de är ute efter, men föredrar ändå att se vilka alternativ som finns tillgängliga framom att chansa på att ordet de skriver in i sökrutan kommer att fungera. Det ska bli spännande att se hur det går, socialstyrelsen har lovat att redovisa resultaten av effektmätningar på socialwebb.blogspot.com.
En annan webbplats som använder A-Ö, och som gjort det länge, är Örebro kommun.
Och man kan undra hur många som kommer att hitta den här lösningen på sina problem genom att gå till F:
Äntligen en myndighetswebbplats som bryter nyhetsmonomanin
Mediet är som bekant budskapet, och det tycks som att det finns något i webbmediet som driver webbmakare till att lyfta fram nyheter – vare sig man har några eller ej. Speciellt det offentliga Sverige är hårt drabbat av detta, på i stort sett varje offentlig webbplats har löpsedeln en central placering.
Därför är det skönt att se en myndighetswebb som vågar bryta mot mönstret, och istället fokuserar på navigationen. Socialstyrelsens nya webbplats är mer inriktad på att hjälpa användarna hitta än på att lyfta fram det senaste pressmeddelandet.
Ett annat exempel är Kalmar
Metoden som gör dig till en bra webbmakare
Om du bara läser en sak i Användbarhetsboken, så ska du läsa detta.
Självrefererande delar av Användbarhetsboken som jag hoppat över
Användbarhetsboken här på webben har nu kommit fram till den del som väl är närmast obligatoriskt för en bok, men inte riktigt passar för att lägga ut dag efter dag på webben – det boken har att säga om sig själv.
I en pappersbok är det en del många ögnar igenom, men kanske inte läser så noga. Så i den andan har jag lagt ut den på webben, men lyfter inte upp den till löpsedeln. Istället får du en översikt här, med länkar till de enskilda avsnitten, medan Användbarhetsboksutläggningen tar ett raskt hopp vidare till Användarorientering.
- Boken – berättar om hur boken är upplagd, och hur den till skillnad från många andra böcker om webben tar sin utgångspunkt i konkreta råd för att sedan förklara vad som ligger bakom.
- Använda Användbarhetsboken – gör en översikt över olika sätt som boken kan...
Tack, alla som skrivit om Användbarhetsboken
Tack alla som bloggade när Använbarhetsboken började läggas ut på webben. Här får ni lite länkkraft tillbaka. Har jag missat någon så lägg gärna till den i en kommentar.
- “Han delar ut sin bok på nätet” Internetworld
- Samma artikel fanns även på idg.se
- “Användbarhetsboken blir gratis” Beta Alfa + Noterat 2009-09-11
- “Hurra för Tommy Sundström och Användbarhetsboken” inuseful
- “Nu kan du läsa Användbarhetsboken gratis” Webbrådgivaren
- “Användbarhetsboken blir gratis på webben” eutveckling.se
- “Här är boken som gör att du fattar webben bättre – varje dag” Please copy me
- “Författaren Tommy Sundström gör en Chris Anderson” Newsdesk PR 2.0
- “Gratisupplaga ökar försäljningen” Jajja
- “Svensk usability bok gratis på nätet” Interaktionsdesign och Entrepenörskap
- “Användbarhetsboken gratis online...
Statistik för din retorik
Ett effektivt retorik-knep är att slänga in en lite procentsats här och var. Få saker signalerar lika effektivt att man faktiskt vet vad man talar om.
För den som vill använda det i sina resonemang kring internet och media finns nu en utmärkt ny källa, Google Internet Stats där man kan hitta saker som
By election day, fully 25% of people who pulled the lever for Obama were already connected to his campaign electronically. (New York Magazine)
och
Shoppers have become highly suspicious of many TV ads: in a shoppers survey we did, 78% of them said that ads no longer have enough information they need. (Wall Street Journal)
Det är också en utmärkt källa när man ångestar över att ha twittrat för mycket om sina katter och vill säga något som får folk att förstå att man egentligen är en zeitgeistare.
Dagens användbarhet
Så är det äntligen dags. Första avsnittet av Användbarhetsboken läggs ut på webben. I morgon kommer nästa. Och sedan ett om dagen.
Det blir som en blok (blogg+bok), men den här gången åt andra hållet, inte blogginlägg som slagits ihop till en bok, utan en bok som delas upp i blogg.
Kanske är det en lösning just för vår avbetalningstid – att läsa 450 sidor är en investering i kunskapskapital, att lära sig en sak om dagen är småväxel.
Tidstypisk är också att sajten är mer beta än jag hade önskat (var kommer alla dessa valideringsfel från??). Frustrerande, men i grunden en sund princip – lansera först och finslipa sedan. Så ha överseende, med tiden löser sig det mesta. Vem vet, till slut kanske jag till och med lyckas få alla småtexter att bli på svenska.
Din dagliga användbarhet kan du få på flera sätt:
- Direkt på webbsidan http://www.anvandbart.se
- Via RSS, http://www.anvandbart.se/node/feed
- Via Twitter, http://twitter.com/anvandbart/
- Via e-post. Fyll i din e-postadress här:
1000 typsnitt du måste använda innan du dör
Att det blivit billigt att göra böcker är uppenbart när man ser alla dessa “1000 xxx du måste se/besöka/äta/etc innan du dör” som brukar ligga i högar vid ingången till bokhandeln. Och nu har det äntligen kommit en som talar till mig.
(Tips: jag har födelsedag snart…)
Fri bok på webben säljer fler pappersböcker
Som jag skrev i går, så är jag övertygad om att Användbarhetsboken kommer att sälja bättre när innehållet ligger fritt på webben. Säker kan jag naturligtvis inte vara, men det ska bli spännande att se. Vad är mest: en hel liten kaka eller en liten del av en stor kaka?
Några anledningar att vara hoppfull har jag dock.
Papper är bättre än skärm
När det gäller musik och filmer, är det fysiska mediet mest till besvär. Är man inte samlare av CD-omslag, så finns det egentligen ingen fördel med att ha skivan. Men en pappersbok har många kvalitéer som samma bok på webben inte har:
- det är behagligare att läsa på papper än på skärm
- den inbjuder till beprövade lärotekniker som att stryka under och marginalanteckna (något som datorerna visat sig förvånansvärt oförmögna att bjuda en bekväm motsvarighet...
Google får patent på söksida
Google fick i förrgår patent på sin superenkla söksida.
Google essentially owns the concept of putting a big search box on top of two buttons and putting some text links nearby.
Patentlagarna (och framförallt deras tillämpning) blir allt mer absurda. Om man kan ta patent på webbdesign så kommer detta att bli ett minfält där all nyutveckling avstannar.
Användbarhetsboken blir fri på webben
Med start i nästa vecka kommer Användbarhetsboken att börja läggas ut på webben. Jag kommer att publicera ett avsnitt i taget, så det blir en daglig dos användbarhet här på bloggen.
De första tankarna på att lägga ut boken kom med Student Bay för ett drygt år sedan. För dig som inte minns, så var det hycklarna som under bombastiska fraser om informationsfrihet la ut kursböcker gratis på sin webb, men som slog till hårt mot dem som försökte använda denna webb utan att betala för sig. Även om jag inte var så imponerad av dem, så väckte det insikten att internet kommer att påverka också böckernas värld, på gott och ont.
Det har varit en ganska lång process och många diskussioner med förlaget sedan dess. Den avgörande frågan har varit: säljer en bok vars innehåll också finns på nätet bättre...
Användbarhetsboken blir fri på webben
Med start i nästa vecka kommer Användbarhetsboken att börja läggas ut på webben. Jag kommer att publicera ett avsnitt i taget, så det blir en daglig dos användbarhet här på bloggen.
De första tankarna på att lägga ut boken kom med Student Bay för ett drygt år sedan. För dig som inte minns, så var det hycklarna som under bombastiska fraser om informationsfrihet la ut kursböcker gratis på sin webb, men som slog till hårt mot dem som försökte använda denna webb utan att betala för sig. Även om jag inte var så imponerad av dem, så väckte det insikten att internet kommer att påverka också böckernas värld, på gott och ont.
Det har varit en ganska lång process och många diskussioner med förlaget sedan dess. Den avgörande frågan har varit: säljer en bok vars innehåll också finns på nätet bättre...
Aggressiv typografi kostade kvinna jobbet
I Nya Zealand har en kvinna avskedats för att hon i ett använt fetstil, röd färg och VERSALER i ett internt mail. Motiveringen: hon skapade disharmoni på arbetsplatsen.
Vår databas är åt helvete, men planeringen är det inget fel på
Kan bara älska den här tillfälligt stängd för underhåll:
Felet är visserligen så allvarligt att vi måste ha siten stängd i över två veckor för att fixa det – men vi vet ändå på sekunden när vi blir klara.
Lyckligtvis inte från någon riktig site, utan från ett mall-företag som försöker sälja denna sida. Men likväl ett gott exempel på att bara för att tekniken kan leverera überexakt precision så är det inte alltid rätt att visa dem.