24 Nov 2007

Text drar åt sig mer uppmärksamhet än bilder - och 22 andra lärdomar från ögonkameran

VirtualHosting har översatt ett antal ögonkameraundersökningar till konkreta råd för webbdesign

  • Text attracts attention before graphics.
  • Initial eye movement focuses on the upper left corner of the page.
  • Users initially look at the top left and upper portion of the page before moving down and to the right.
  • Readers ignore banners.
  • Fancy formatting and fonts are ignored.
  • Show numbers as numerals.
  • Type size influences viewing behavior.
  • Users only look at a sub headline if it interests them.
  • People generally scan lower portions of the page.
  • Shorter paragraphs perform better than long ones.
  • One-column formats perform better in eye-fixation than multi-column formats.
  • Ads in the top and left portions of a page will receive the most eye fixation
  • Ads placed next to the best content are...

Läs mer

6 Nov 2007

Om du använder magenta på internet kan du bli stämd

Deutsche Telekom har inregistrerat magenta som varumärke, och hävdar nu ensamrätt till den inom området ‘telecom and online services’.

De har redan stämt en utgivare av on-demand-böcker, för att denna använt magenta i en reklamkampanj.

Deutsche Telekoms registrering gäller bara i Tyskland, och är omstridd, men ger ändå en fingervisning om hur framtiden kommer att bli ifall registrering av färger breder ut sig. Då kommer vi att hänvisas till de färger som är så oälskade att de inte ens fått något namn.

16 Oct 2007

Snömosrekord

Det är inte ovanligt att stöta på företag där man är mer osäker på vad de gör efter att man läst deras presentation än innan. Men frågan är om inte detta är det värsta exemplet jag stött på:

Strategi

Tekes baserar sin verksamhet på sin mission och vision samt värden som definierats i dem. Strategin består av målsättningar, medel, riktlinjer och åtgärder med vilka Tekes verkställer sin verksamhetsidé och strävar mot sin vision.

Och det hela illustreras med denna klargörande grafik:

Låddiagram över delarna av Tekes strategi – minst lika förvirrande som strategitexten ovan.

Övning: försök komma på vad de sysslar med. Facit

30 Sep 2007

Ny design på SvD.se

SvD.se har just kommit med sin nya design. I mycket en ripoff på DN.se, men med sämre känsla för detaljer. För, visst är det bra att ha mycket att säga, men mina ögon ger upp när jag börjat rulla ner på förstasidan:

Extremt rörigt utsnitt ur svd.se's startsida

(Klicka för att se den större. Eller gå till svd.se för att uppleva den när också annonserna blippar och rör sig.)

21 Jul 2007

Gest-gränssnitt

Det tog ett tag att vänja sig vid att personer som går runt och talar rakt ut i luften inte var dårar utan handsbefriade. Nu är det dags för nästa tilvänjningsperiod. Att någon sätter igång med ryckiga meningslösa kroppsrörelser kan vara ett tecken på mental ohälsa – men det kan lika gärna betyda att han försöker ställa in sin klocka. När tingen blir för små för tangentbord samtidigt som allt fler funktioner skall rymmas i dem, är det dags för nya gränssnitt – till exempel gester.

Visar hur en man styr sin klocka med hjälp av gester.

30 Jun 2007

Back to Mac

För snart tio år sedan bytte jag från Mac till PC. Nu har jag just bytt tillbaka.

När jag bytte förra gången var det i hög grad för att jag ville se webbsidor som jag gjort på samma sätt som de flesta användare. På den tiden skillde sig sidornas utseende kraftigt mellan Mac och PC.

Den här gången är orsaken likartad. Men nu kan jag köra både Macens webbläsare, och också de för Windows. (Jag skulle till och med kunna installera Linux på samma maskin, men så ambitiös tänker jag inte vara.)

Direkt har jag upptäckt ett par buggar på Anvandbart.se – en konstig scrollist i Firefox, och en absurd förvrängning av loggan i Safari.

Jag har också upptäckt att många knappar på ett irriterande sätt sitter annorlunda på Macen. Men det är rimligen bara en vanefråga. Att lära sig scrolla med två fingrar...

Läs mer

22 Jun 2007

Visitkort 2.0

Det tycks som att den hundrade apan just gått med i LinkedIn och nätverket kommit över en kritisk tröskel, för plötsligt har det börjar rasa in inbjudningar.

Är LinkedIn Visitkort 2.0?