Färdiga färgpaletter
Kuler är en sajt där man hittar färdigkomponerade färgpaletter. Mycket som är gräsligt naturligtvis, men också en del riktigt fina.
Där finns också en bra uppsättning verktyg om man hellre komponerar en egen palett.
Sånglinjer och järnvägslinjer
Boxes and Arrows skriver om lågintensiva navigationselement – sådana som användaren normalt inte uppmärksammar, men som ändå kan ge henne en känsla för om hon är på väg åt rätt håll.
Egentligen handlar artikeln om webbnavigation, men den tar sin avstamp från pendeltågen i Tokyo, där stationerna fått varsin egen melodi.
To daily commuters, the station melodies augment the existing ambient landscape (going through tunnels, turning corners, large landmarks, etc.), so despite not necessarily paying attention to the visual cues around them, travelers subconsciously start building up a “landscape” of their journey based on these audible inputs. They quickly learn the melody of their final destination terminal (it is played incessantly as they wait on the platform for their return journey), and...
Bästa placeringen av etiketter i formulär
Mycket intressant ögonkameraundersökning av vilken placering av etiketter som fungerar bäst.
Allra bäst fungerade att sätta etiketten vänsterställd alldeles ovanför sin kontroll. (Detta gör dock formuläret längre och kan ha nackdelen att användaren inte får överblick och tvingas rulla – en nackdel för användbarheten som inte vägts in i denna test.)
Näst bäst fungerade “julgranslayout”, att etiketterna sätts till vänster om kontrollen, men högerställs så att de hamnar så nära sin kontroll som möjligt. I Användbarhetsboken är jag kallsinnig till denna layout, men det verkar som att jag hade fel.
Intressant i testen är också att fetstil fungerade betydligt sämre än normalstil när etiketterna satt ovanför sin kontroll – förmodligen en effekt av att fetstilen kolliderar med den mörka överkanten på textfält.
Valboxar skiljde ut sig från de andra kontrollerna. De har mycket stor förmåga att dra till sig uppmärksamheten, och etiketten bör sättas inuti kontrollen, som den text som syns innan något är valt.
Zunkigt
Jag kan aldrig motstå en riktigt elak recension. Som denna, av Microsofts nya musikspelare Zune, som hundlikt försöker vara musikindustrin till lags.
on the Zune Planet there’s no operation so simple that it can’t be turned into a confusing ordeal
the Zune Planet orbits the music industry’s Bizarro World, where users aren’t allowed to do anything that isn’t in the industry’s direct interests.
Via Beta Alfa 2.0
Ingen miniräknare? Googla!
Trött på datorns miniräknare? Låt Google räkna åt dig.
Och i Firefox 2 är det ännu enklare:
Via justaddwater.dk
Ajax och användbarheten
Usability in Asia bjuder på en mycket positiv genomgång av hur Ajax kan användas för att förbättre användbarheten.
Länklur
Ett av de märkligare försöken att locka folk till annonser bjuder what.se på. I en del nyhetsartiklar är något eller några ord i brödtexten länkade och leder till sajtens jobbanonser. De verkar helt slumpmässigt utvalda, det finns inget samband mellan länkens text och vart den leder. (Se till exempel “gratis” i denna och “vardera får” här.)
Kanske kan det ge dem lite fler besökar bland platsannonserna. Men frågan är vad det i längden kostar sajten om användarna lär sig att länkarna på den inte är att lita på.
Marknadsförarna bättre än användbarhetsmänniskorna på att förstå användarens behov
Avändarupplevelsebranschen sitter fast i en produktcentrerad, begränsa och ofta kontraproduktiv syn på vad användarens upplevelse är, och designar inte för användarnas verkliga behov. Det handlar inte om huruvida skon är enkel att knyta eller ger superb dämpning i hälen, det handlar om “Just Do It” – till och med reklammänniskorna har fattat användarnas behov bättre än användbarhetsmänniskorna.
UXmatters propagerar för en mer holistiskt syn på design, och introducerar ett ramverk som stöd för design som möter mäniskors behov och begär.
Portalernas återkomst
Portaler var hett när webben kom på nittiotalet. Förhoppningsfulla företag plöjde ner miljon efter miljon i portaler, med visionen att vara den port som besökarna kommer till internet via. Alta Vista försummade till och med att försvara sin position som ledande söksajt, i en satsning på att istället bli en ledande portal.
Men besökarna uteblev. Och portalerna föll i vanrykte.
Men nu är portalen på väg tillbaka, hävdar Micro Persuasion. Det beror på att den web 2.0-tekniken gör det möjligt att låta användarna bygga upp dem utifrån sina egna intressen, istället för att pressa på användarna ett i förväg uttänkt innehåll.
In the years since, the internet landscape has changed dramatically. For starters, we have the Long Tail. The web, with its abundant choices, has splintered into thousands of niches and sub-niches. Today, anyone can be a media company. And this has led to a — get this — portal renaissance.
Hur stor får en webbsida vara?
Egentligen är det inte så intressant hur stora skärmar folk har – det som avgör vad de ser av våra webbsidor är ju hur stora de har sina webbläsare.
Baekdal.com har kartlagt vilka webbläsarstorlekar folk använder. Jag har länkat till hans och andras undersökningar tidigare, men nu har slutresultatet kommit och innehåller flera intressanta slutsatser.
Den absoluta majoriteten låter webbläsaren ta upp hela skärmen.
Användare med en skärmbredd på upp till 1280 px låter webbläsaren ta upp hela fönstret, det är först vid större skärmstorlekar som man ser en tendens till att inte låta browsern ta hela bredden.
Undersökningen visar också vilken höjd man kan räkna med – viktigt när man skall bedömma vilket material på sidan som hamnar över vecket, det vill säga som syns utan att användaren måste...
Prototyper för misslyckanden
Webbdesign blir alltmindre en fråga om att designa enskilda sidor och alltmer om att designa flöden. Därför blir prototypen ett allt viktigare verktyg, på skissens bekostnad.
Ett problem med prototyper är dock att det lätt bara blir en beskrivning av hur webbapplikationen fungerar när allt går som det skall. The Interaction Designer’s Coffee Break lär ut hur man gör prototyper för de fall när det går fel.
Paketspårning - som den borde göras
Paketspråning på webben ser idag oftast ut som råa dumpar ur databasen, där man får leta efter det viktiga bland en massa irellevanta data. Baekdal har en användbarare idé om hur paketspråning borde utformas:
Hur länkar till andra språkversioner bör kodas
Use ‘rel’ and ‘hreflang’ for translations. Links to alternate language versions should use rel=“alternate” and e.g. hreflang=“es” for the Spanish version. The alternate rel value signifies an alternate version of the current page, and hreflang signifies the language of the page at the href (in contrast to the lang attribute which signifies the language of the contents of the element.).
Mardrömslikt möte med automatisk toalett
Hur en toalett designad för maximal användarvänlighet blir till ett förvirrande kaos där inget stämmer med användarens mentala modell över hur det skall fungera.
Hicka på mailservern - och irriterande anti-virusprogram
Två dygn senare är äntligen alla 44 731 mailen nedladdade.
Det visade sig att jag varit grovt orättvis mot spammarna, det var inte alls reklammail, åtminstone inte större andel än vanligt. Det som hade hänt var istället att jag tydligen haft mitt mailprogram inställt på att inte radera mail från servern, så där hade allting från årsskiftet och framåt sparats. Och natten mot fredagen var det tydligen något som hickade till, så att jag inte bara fick det som var nytt utan allt som fanns på servern.
Att det tog så lång tid som två dygn är i första hand anti-virusprogrammet Nortons fel. Varje gång den hittade ett mail som innehöll virus, slängde den fram en dialogruta som berättade att den tagit bort det – och som samtidigt blockerade för vidare nedladdning av mail tills man manuellt klickat...
Spamvallen
Det kanske är dags att mynta ett nytt begrepp: spamvallen. Ljudvallen nås när man färdas så snabbt att ljudet inte längre hinner undan. Spamvallen nås när det kommer till så många mail att den bandbredd och det mailprogram man har inte hinner ladda ner dem fortare än de kommer.
44 731 mail sedan igår
Jag kan vara svår att nå via mail idag. Sedan igår har det kommit 44731 mail.
Jag hoppas att det är beställningar på Användbarhetsboken. Men jag är rädd att det snarare är fråga om erbjudanden om att sälja Viagra, bolån och bröstförstoringspiller till mig. Det är i så fall nytt rekord, jag brukar visserligen få några spam varje dag, men aldrig i närheten av femsiffriga antal.
Återkommer med en rapport när mailprogrammet laddat färdigt.
Uppdaterat: Två dygn senare.
Ny blogg om användbarhet
Ytterligare en blogg har sett dagens ljus, InUseful som kommer att handla om användbarhet.
Den bjuder bland annat på en underbar liten historia om hur skribentens mamma försöker lämna tillbaka information hon tagit från internet.
Lätt inblick i lättprogrammering
Mycket har skrivits om agile development (finns det någon vettig svensk översättning? lättprogrammering?), men få har lyckets fånga känslan så som dessa foton från ett lättprogrammeringsprojekt
Förvirrande förklaring
Instruktioner är en bra sak. Men ibland skulle det nog vara bättre utan.