1 Dec 2006

Sånglinjer och järnvägslinjer

Boxes and Arrows skriver om lågintensiva navigationselement – sådana som användaren normalt inte uppmärksammar, men som ändå kan ge henne en känsla för om hon är på väg åt rätt håll.

Egentligen handlar artikeln om webbnavigation, men den tar sin avstamp från pendeltågen i Tokyo, där stationerna fått varsin egen melodi.

To daily commuters, the station melodies augment the existing ambient landscape (going through tunnels, turning corners, large landmarks, etc.), so despite not necessarily paying attention to the visual cues around them, travelers subconsciously start building up a “landscape” of their journey based on these audible inputs. They quickly learn the melody of their final destination terminal (it is played incessantly as they wait on the platform for their return journey), and...

Läs mer

27 Nov 2006

Bästa placeringen av etiketter i formulär

Mycket intressant ögonkameraundersökning av vilken placering av etiketter som fungerar bäst.

Allra bäst fungerade att sätta etiketten vänsterställd alldeles ovanför sin kontroll. (Detta gör dock formuläret längre och kan ha nackdelen att användaren inte får överblick och tvingas rulla – en nackdel för användbarheten som inte vägts in i denna test.)

Näst bäst fungerade “julgranslayout”, att etiketterna sätts till vänster om kontrollen, men högerställs så att de hamnar så nära sin kontroll som möjligt. I Användbarhetsboken är jag kallsinnig till denna layout, men det verkar som att jag hade fel.

Intressant i testen är också att fetstil fungerade betydligt sämre än normalstil när etiketterna satt ovanför sin kontroll – förmodligen en effekt av att fetstilen kolliderar med den mörka överkanten på textfält.

Valboxar skiljde ut sig från de andra kontrollerna. De har mycket stor förmåga att dra till sig uppmärksamheten, och etiketten bör sättas inuti kontrollen, som den text som syns innan något är valt.

26 Nov 2006

Zunkigt

Jag kan aldrig motstå en riktigt elak recension. Som denna, av Microsofts nya musikspelare Zune, som hundlikt försöker vara musikindustrin till lags.

on the Zune Planet there’s no operation so simple that it can’t be turned into a confusing ordeal

the Zune Planet orbits the music industry’s Bizarro World, where users aren’t allowed to do anything that isn’t in the industry’s direct interests.

Via Beta Alfa 2.0

20 Nov 2006

Länklur

Ett av de märkligare försöken att locka folk till annonser bjuder what.se på. I en del nyhetsartiklar är något eller några ord i brödtexten länkade och leder till sajtens jobbanonser. De verkar helt slumpmässigt utvalda, det finns inget samband mellan länkens text och vart den leder. (Se till exempel “gratis” i denna och “vardera får” här.)

Kanske kan det ge dem lite fler besökar bland platsannonserna. Men frågan är vad det i längden kostar sajten om användarna lär sig att länkarna på den inte är att lita på.

17 Nov 2006

Marknadsförarna bättre än användbarhetsmänniskorna på att förstå användarens behov

Avändarupplevelsebranschen sitter fast i en produktcentrerad, begränsa och ofta kontraproduktiv syn på vad användarens upplevelse är, och designar inte för användarnas verkliga behov. Det handlar inte om huruvida skon är enkel att knyta eller ger superb dämpning i hälen, det handlar om “Just Do It” – till och med reklammänniskorna har fattat användarnas behov bättre än användbarhetsmänniskorna.

UXmatters propagerar för en mer holistiskt syn på design, och introducerar ett ramverk som stöd för design som möter mäniskors behov och begär.

14 Nov 2006

Portalernas återkomst

Portaler var hett när webben kom på nittiotalet. Förhoppningsfulla företag plöjde ner miljon efter miljon i portaler, med visionen att vara den port som besökarna kommer till internet via. Alta Vista försummade till och med att försvara sin position som ledande söksajt, i en satsning på att istället bli en ledande portal.

Men besökarna uteblev. Och portalerna föll i vanrykte.

Men nu är portalen på väg tillbaka, hävdar Micro Persuasion. Det beror på att den web 2.0-tekniken gör det möjligt att låta användarna bygga upp dem utifrån sina egna intressen, istället för att pressa på användarna ett i förväg uttänkt innehåll.

In the years since, the internet landscape has changed dramatically. For starters, we have the Long Tail. The web, with its abundant choices, has splintered into thousands of niches and sub-niches. Today, anyone can be a media company. And this has led to a — get this — portal renaissance.

13 Nov 2006

Hur stor får en webbsida vara?

Egentligen är det inte så intressant hur stora skärmar folk har – det som avgör vad de ser av våra webbsidor är ju hur stora de har sina webbläsare.

Baekdal.com har kartlagt vilka webbläsarstorlekar folk använder. Jag har länkat till hans och andras undersökningar tidigare, men nu har slutresultatet kommit och innehåller flera intressanta slutsatser.

Diagram som visar att en absolut majoritet låter sin webbläsare ta upp praktiskt taget hela skärmen.Den absoluta majoriteten låter webbläsaren ta upp hela skärmen.

Användare med en skärmbredd på upp till 1280 px låter webbläsaren ta upp hela fönstret, det är först vid större skärmstorlekar som man ser en tendens till att inte låta browsern ta hela bredden.

Undersökningen visar också vilken höjd man kan räkna med – viktigt när man skall bedömma vilket material på sidan som hamnar över vecket, det vill säga som syns utan att användaren måste...

Läs mer

8 Nov 2006

Prototyper för misslyckanden

Webbdesign blir alltmindre en fråga om att designa enskilda sidor och alltmer om att designa flöden. Därför blir prototypen ett allt viktigare verktyg, på skissens bekostnad.

Ett problem med prototyper är dock att det lätt bara blir en beskrivning av hur webbapplikationen fungerar när allt går som det skall. The Interaction Designer’s Coffee Break lär ut hur man gör prototyper för de fall när det går fel.

2 Nov 2006

Hur länkar till andra språkversioner bör kodas

Use ‘rel’ and ‘hreflang’ for translations. Links to alternate language versions should use rel=“alternate” and e.g. hreflang=“es” for the Spanish version. The alternate rel value signifies an alternate version of the current page, and hreflang signifies the language of the page at the href (in contrast to the lang attribute which signifies the language of the contents of the element.).

8 steps to serving better (X)HTML

29 Oct 2006

Hicka på mailservern - och irriterande anti-virusprogram

Två dygn senare är äntligen alla 44 731 mailen nedladdade.

Det visade sig att jag varit grovt orättvis mot spammarna, det var inte alls reklammail, åtminstone inte större andel än vanligt. Det som hade hänt var istället att jag tydligen haft mitt mailprogram inställt på att inte radera mail från servern, så där hade allting från årsskiftet och framåt sparats. Och natten mot fredagen var det tydligen något som hickade till, så att jag inte bara fick det som var nytt utan allt som fanns på servern.

Att det tog så lång tid som två dygn är i första hand anti-virusprogrammet Nortons fel. Varje gång den hittade ett mail som innehöll virus, slängde den fram en dialogruta som berättade att den tagit bort det – och som samtidigt blockerade för vidare nedladdning av mail tills man manuellt klickat...

Läs mer

27 Oct 2006

Spamvallen

Det kanske är dags att mynta ett nytt begrepp: spamvallen. Ljudvallen nås när man färdas så snabbt att ljudet inte längre hinner undan. Spamvallen nås när det kommer till så många mail att den bandbredd och det mailprogram man har inte hinner ladda ner dem fortare än de kommer.

27 Oct 2006

44 731 mail sedan igår

Jag kan vara svår att nå via mail idag. Sedan igår har det kommit 44731 mail.

Jag hoppas att det är beställningar på Användbarhetsboken. Men jag är rädd att det snarare är fråga om erbjudanden om att sälja Viagra, bolån och bröstförstoringspiller till mig. Det är i så fall nytt rekord, jag brukar visserligen få några spam varje dag, men aldrig i närheten av femsiffriga antal.

Återkommer med en rapport när mailprogrammet laddat färdigt.

Uppdaterat: Två dygn senare.