En osympatisk annons
Det finns reklam som helt motverkar sitt syfte, eller som jag kanske är antimålgruppen för, och som får mig att inte vilja ha med företaget att göra.
Dit hör en kampanj för Coops eget varumärke Signum, som visade hur deras inköpare åkte runt på småmarknader i Frankrike och personligen valde ut endast de absolut bästa råvarorna (visserligen har jag vant sig vid att reklammakarna utgår från att jag är dum – men jag blir sur när de tror att de kan lura i mig precis vad som helst). Dit hör också det mesta från Chello, som konsekvent framställer sina kunder som lallande idioter som sitter och hånflabbar framför TVn.
I morse i SvD sällade sig SEB till skaran.
(Klicka på bilden för att se den större.)
Det här är en annons som vid första anblick ser ganska normal ut, men som i sina detaljer får mig att så mycket inte vilja vara kund hos dem.
Detta är marknadskommunikation på sandlådenivå. Den har absolut ingen funktion, annat än att häckla dem som inte är kunder hos SEB.
Rubrikens fråga, “Har du fått en inbjudan från Sveriges bästa Private Bank?”, andas en viss öppenhet, ett välkomnande. Men den som låter sig luras in i får veta att det bara gäller “våra exklusivt inbjudna gäster”. Pilutta dej! Är du så lättlurad, trodde du att du skulle få leka med oss. Gå och kissa på dej.
comments powered by Disqus