Användbarhet värt 5 miljoner dollar per anställd
I dessa ROI (Return on Investment)-drivna tider, är man alltid tacksam för att hitta exempel som visar i kronor och ören vad användbarhet är värt.
Intuit köpte nyligen Mint, för 170 miljoner dollar. Båda bolagen är i grunden duktiga på samma sak – mjukvara för privatekonomi. Intuits stora produkter är Quicken, QuickBooks och TurboTax, Mint är en webbtjänst.
På Adaptive Paths blogg kommenterar peterme affären, och menar att det Intuit betalar för är Mints användarcentrerade process, som gör det möjligt för dem att snabbt utveckla tjänster som användarna förstår, vill använda och litar på. Denna hårda inriktning på att göra något användbart har skapat ett företag som nu säljs för fem miljoner dollar per anställd.
Naturligtvis betalar Intuit för annat också – inte minst den betydande marknadsandelsom Mint på endast två år lyckats ta. Men perspektivet är intressant eftersom det pekar på hur en webbtjänst som Mint på ett annat sätt än paketerad programvara hela tiden lever med sina användare, kan se vad som fungerar och vad som inte fungerar och kan bygga en användarcentrerad kultur. Och för att vi får en uppfattning om vad en sådan kultur är värd i reda pengar.
comments powered by Disqus