Ett sätt att förlora och fjorton sätt att tjäna pengar på Internet of Things
Foto: Eivind Sætre/norden.org
Internet of Things ändrar affärsrelationen till kunden. Många företag som tidigare varit pryltillverkare står inför en radikal omställning när thingen gör dem till lika mycket tjänsteföretag som tillverkningsindustri.
Det innebär att man måste investera i en helt annan organisation för att ta hand om sina kunder. Men det öppnar också för nya affärsmodeller. Så här kommer en liten bloggföljetong om olika intäktskällor för Internet of Things.
- Ett sätt att förlora och fjorton sätt att tjäna pengar på Internet of Things
- För tillverkningsföretag kommer Internet of Things att bli en kulturchock
- Serviceavtal
- Abonnemang – vill du kunna använda thinget du köpt kostar det extra
- Power by the hour – betala bara när du använder thinget
- Betala – eller så slutar ditt thing att fungera
- In-thing purchase
- Det är i tolkningen som thingets data får värde
- Allting man behöver bara ibland och som går att sätta hjul under, kommer att bli taxi
- Thingen blir spioner – och säljer det de får veta om oss med god förtjänst
- Thingen skvallrar om när kunden är redo att köpa nytt
- Lockvaror låser in kunderna i det egna ekosystemet
- Internet of Things kommer att göra e-handeln till everywhere-handel
- Rakhyvlar och originaldelar
- Thingen är idealiska reklambärare – men står kunderna ut?
- Thingen blir medbrottslingar som släpper in kriminella i hemmet och företaget