Lockvaror låser in kunderna i det egna ekosystemet
För att ett thing ska kunna tala (utbyta information) med ett annat, måste de ha ett gemensamt ”språk”, en standard.
Det ligger ett enormt värde i att äga denna standard, och vi ser redan hur olika tunga aktörer positionerar sig i striden kring detta. De lanserar egna standarder eller går i allians med varandra kring gemensamma.
Med all sannolikhet kommer det under överskådlig tid finnas flera konkurrerande standarder. Runt dem kommer ekosystem att växa upp – thing som kan prata med varandra (men inte med thing som följer en konkurrerande standard).
Detta gör att de första thingen en konsument köper får avgörande betydelse – har man väl satsat på ett ekosystem så är det krångligt och dyrt att byta.
Osten må vara gratis, men kostnaden ändå hög. Foto: Kathleenkirkpoetry CC-NC-ND
Mycket talar därför för att vi kommer att få se en del mycket billiga instegsprodukter. På samma sätt som livmedelskedjorna säljer en del reklamvaror till förlustpriser för att locka in kunderna i butiken (så kallade loss leaders), kommer things att säljas billigt eller ges bort gratis, för att binda kunden till ett ekosystem.
Samma logik kan mycket väl ligga bakom den närmast hysteriska frenesi vi ser kring Internet of Things nu. Först till marknaden betyder inte bara att produkten i sig säljer bättre, utan det kan även bidra till att låsa in kunderna. Den extrema summa som Google betalde för Nest och deras termostat är förmodligen en spegling av detta – en produkt som redan finns ger möjlighet att tidigt locka in kunder i ekosystemet.
- Ett sätt att förlora och sexton sätt att tjäna pengar på Internet of Things
- För tillverkningsföretag kommer Internet of Things att bli en kulturchock
- Serviceavtal
- Abonnemang – vill du kunna använda thinget du köpt kostar det extra
- Power by the hour – betala bara när du använder thinget
- Betala – eller så slutar ditt thing att fungera
- In-thing purchase
- Det är i tolkningen som thingets data får värde
- Allting man behöver bara ibland och som går att sätta hjul under, kommer att bli taxi
- Thingen blir spioner – och säljer det de får veta om oss med god förtjänst
- Thingen skvallrar om när kunden är redo att köpa nytt
- Lockvaror låser in kunderna i det egna ekosystemet
- Internet of Things kommer att göra e-handeln till everywhere-handel
- Rakhyvlar och originaldelar
- Thingen är idealiska reklambärare – men står kunderna ut?
- Thingen blir medbrottslingar som släpper in kriminella i hemmet och företaget