Så mycket av webbsidan syns utan att scrolla
En viktig faktor i webbdesign är vad som syns direkt på en webbsida, och vad som ligger gömt under vecket så att användaren måste rulla för att se det. (Att det kallas vecket beror på att ordet kommer från den tid då morgontidningarna var gigantiska och därför kom vikta – och det var viktigt vad som kom ovanför respektive nedanför vikningen.)
Men var går det där vecket någonstans, egentligen?
Som så ofta på webben är svaret: det beror på. I detta fall på vad användaren har för skärmstorlek, hur hon ställt in sin webbläsare och om hon låter webbläsarens fönster ta upp hela eller bara en del av skärmen.
Men någonstans måste det ju placeras, så jag har bestämt mig för 536 pixlar ner på skärmen. Så mycket ser 88% av användarna utan att rulla, enligt Thomas Baekdals utmärkta undersökning av webbläsarstorlekar.
Varför just 88%? 90% skulle vara en naturligare gräns – men kurvan är extremt flack här, så att öka antalet användare som kan se hela ytan utan att rulla med 2% kostar över hundra pixlar – skall 90% av användarna se så går vecket vid 432. Och åt andra hållet faller kurvan brant, så vill man flytta ner vecket 100 pixlar tappar man hälften av användarna.
Vill man att 95% av användarna skall se utan att rulla, ligger vecket istället på 424 pixlar, och är ambitionen 100% kan man inte räkna med mer än 264 pixlar.
comments powered by Disqus