Hur påverkar 'ständigt vidare'-navigation sökbarheten?
Jag tror det var Aftonbladet som var först i Sverige med att hänga på löpsedeln under alla artiklar. På så sätt behöver användaren aldrig backa tillbaka till startssidan.
Att alltid kunna gå vidare är naturligtvis trevligt. En undran jag har är dock hur detta påverkar sökbarheten – hur mycket påverkar det positionen i Google att själva artikeln så att säga får simma i ett hav av text som handlar om andra saker.
Själva artikeln är ju fortfarande överst på sidan, och har den första av h1-rubrikerna, vilket är saker som förmodligen gör att väger tyngre i Googles bedömning av sidan.
Även DN kör med det här, men i en något mer sofistikerad variant. Dels är löpsedeln som hängs på kortare, dels har man inte gett rubrikerna i löpsedeln rubrikkoder – vilket torde göra att artikelns rubrik väger tyngre.
Jag provade att söka på ett ämne som nyligen valsat runt i medierna=. DN och Aftonbladet placerade sig efter efter SR och SvD (båda sajter där artiklarna får stå tämligen i fred på sin sida). Men det är naturligtvis bara ett stickprov man inte kan dra för långtgående slutsatser av.
Någon som har någon teori eller något vetande att bidra med?
comments powered by Disqus