Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

Gör det lätt för användaren att välja

Byråer säljer ofta jämförelsevis komplicerade produkter (det är därför de inte kan stå i färdiga paket och vänta på att bli plockade som varor i ett snabbköp). Användaren har flera olika varianter att välja mellan, och när hon valt hur hon vill ha en aspekt kan det påverka vilka valmöjligheter hon har för en annan. Valen påverkar ofta också pris och villkor.

I teorin är detta inget problem. Man leder användaren steg-för-steg genom konfigurerandet av produkten, hon får välja de viktiga sakerna först och sedan de mindre viktiga, samtidigt som hon kan se hur hennes val påverkar pris och villkor.

I praktiken är olika saker viktiga för olika användare – och för samma användare i olika situationer – så det är inte alltid lätt att lägga upp flödet på rätt sätt.

Samtidigt är det viktigt att hitta ett så bra flöde som möjligt. Användare blir frustrerade om de tvingas hoppa fram och tillbaka för att hitta det bästa alternativet.

Att få till ett bra flöde är i hög grad en fråga om hantverksskicklighet och anpassning till situation och användare, inget som låter riktigt sig fångas i generella regler. Men några saker att tänka på finns:

Fråga först om det oföränderliga

Den som handlar biobiljetter eller bokar en tågbiljett lär knappast ha någon nytta av att lätt kunna välja en annan stad utan att behöva börja om i bokningsprocessen (även om det inte är otänkbart, bor man i Lund är biograferna i Malmö ett alternativ) – medan olika städer och länder mycket väl kan vara likvärdiga alternativ för den som bokar en charterresa.

Bild 139. Blue1:s kalender låter inte bara användaren välja dag, den ger också litet extra information, som vilka dagar det finns lediga platser och vad lägsta pris den dagen är, vilket minskar risken att användaren skall behöva hoppa fram och tillbaka för att hitta bästa alternativ. (www.blue1.com)

Gör det lätt att jämföra olika alternativ

Jämförelser, som dem som diskuteras i Jämför, sid 388 kan vara en god idé även för byråer. Utmaningen är att göra detta på ett sätt som inte upplevs som krångligt.

En variant är att ha en kundvagn eller en ”minneskorg” där användaren kan spara konfigurationer hon gjort, jämföra dem och sedan välja en av dem att gå vidare med.

Gör det tydligt vilka konsekvenser olika val får för pris, villkor och andra val

Gör det så enkelt som möjligt att se vilka konsekvenser för priset och andra villkor olika val får, liksom vad de betyder för kommande valmöjligheter.

Även här ligger utmaningen i att göra det utan att gränssnittet blir överlastat.

Gör det möjligt att flytta valet framåt och bakåt i tiden

Det är inte ovanligt att användaren har nytta av att kunna flytta sitt val tidsmässigt. Detta brukar vara lätt att lösa, till exempel genom ”Tidigare” och ”Senare”-knappar, eller genom en kontroll där användaren väljer ett annat datum.

Gör det möjligt att arbeta med flera alternativ samtidigt

Tillåt användaren att arbeta parallellt i flera fönster samtidigt. Se Tillåt att användaren öppnar nya fönster, sid 333.

comments powered by Disqus