13 Jun 2009

Bokmärkt 12 juni

Usability is not everything

“If usability engineers designed a nightclub, it would be clean, quiet, brightly lit, with lots of places to sit down, plenty of bartenders, menus written in 18-point sans-serif, and easy-to-find bathrooms.”

Läs mer:

12 Jun 2009

Fler beslutsvillor

Ytterligare ett TED Talk om beslutsvillor. Denna gång Dan Gilbert om hur vi lurar oss själva när vi gör jämförelser.






En intressant detalj är att TED, och därigenom hans framförande är sponsrat av BMW – ett bilmärke som bygger sin framgång på irrationella köpbeslut.

11 Jun 2009

Så använder blinda våra webbplatser

En enkät med 1121 användare av skärmläsare (webbläsare som läser upp texten, så att synskadade kan surfa) berättar om användarbeteende och vad som är viktigt.

Följ länken för tabell över hur många som använder rubrikerna som navigation.

Överraskningar för mig var den stora betydelse rubrikerna på sidan har (att de är väl använda visste jag, men inte att det var så här mycket) och hur stora problem användarna fortfarande har med Flash och PDF-filer.

Annat intressant var att se att det är väl värt jobbet att skapa kortkommandon (tangentkommandon för att hoppa direkt till en viss sida) och genvägar (direktlänkar till olika delar av sidan).

11 Jun 2009

Bokmärkt 10 juni

The Complete Google Analytics Power User Guide – VKI Studios Blog

Läs mer:

Iconza – Free colored icons for your web site and blog

Läs mer:

Exclusive First Look: SU.PR – Stumble Upon’s New Traffic Builder
Flexible Modal Windows With jQuery Superbox!

Läs mer:

MaxMind GeoIP API Profile
Load Your Wii Games from a Hard Disk, Part II – Wii
10 Jun 2009

12 saker som ögonkameran avslöjar om nyhetsläsarna

Eyetrack III är en studie av nyhetssiter gjord med ögonkamera.

I Eye tracking study reveals 12 website tactics sammanfattas den till följande punkter:

  • Headlines draw eyes before pictures
  • People scan the first couple words of a headline
  • People scan the left side of a list of headlines
  • Your headline must grab attention in less than 1 second
  • Smaller type promotes closer reading
  • Navigation at the top of the page works best
  • Short paragraphs encourage reading
  • Introductory paragraphs enjoy high readership
  • Ad placement in the top and left positions works best
  • People notice ads placed close to popular content
  • People read text ads more than graphic ads
  • Multimedia works better than text for unfamiliar or conceptual information

Ytterligare en sammanfattning finns att läsa hos 11 Striking Findings From an Eye Tracking Study

9 Jun 2009

Vilket håll snurrar hon åt?

Apropå optiska illusioner, åt vilket håll snurrar den här dansösen?

Man kan se henne snurra både med- och motsols – jag kan se båda, men det är riktigt svårt (åtminstone för mig) att få henne att byta riktning när väl ögonen bestämt sig för en. Ett knep kan dock vara att tänka att hennes fot är på väg framför eller bakom och sedan blinka till.

Via heraldsun och Kottke

8 Jun 2009

Beslutsvillor lurar fria viljan på samma sätt som synvillor lurar ögat

Att välja mellan en resa till Paris eller Rom är inte helt lätt. Men om man lägger till ett tredje alternativ – samma Rom-resa för samma pris, men med den skillnaden att kaffe inte ingår vid frukost, blir plötsligt det ursprungliga Rom-alternativet mycket attraktivare än Paris.

Dan Ariely ger ett gäng exempel på den fria viljans motsvarighet till synvillor.






Naturligtvis är inte detta någon nyhet för oss svenskar, som redan varit utsatta för linje 1, 2 och 3 i kärnkraftsomröstningen.

Via Are We in Control of Our Own Decisions?

5 Jun 2009

Bokmärkt 4 juni

E-handlarens handbok – e-handel best practice

Läs mer:

Ruby in Twenty Minutes

Introduktion till Ruby, det språk som (i form av MacRuby) verkar bli det som ersätter AppleScript.

Measuring the User Experience

Läs mer:

  • Användbarhetsboken: oken: " title=“Användbarhetsboken.” class=“anvandbarhetsboken” src=“./sites/all/themes/anvandbart3/img/anvandbarhetsboken-mini.png” width=“17” height="18">7.3 Utvärdering

6 Free PSD/(X)HTML-Templates | Freebies | Smashing Magazine

Läs mer:

  • Användbarhetsboken:

4 Jun 2009

"Underskatta aldrig bandbredden hos en skåpbil fylld med backup-band"

Backup via nätet lät som en superbra idé, tyckte jag. Ingen risk att dator och backup går upp i rök i samma brand.

$5 per månad blir dessutom inte direkt dyrare än en rejäl hårddisk. Men jag insåg snabbt att det kanske ändå inte är den ideala lösningen för annat än ganska små hårddiskar. I alla fall om man inte är lika laidback som människan i reklamen:

Relax. Your data will be backed up in 279 days.

Det får mig att nostalgiskt minnas 90-talet, då det gick snabbare att skicka en diskett med mopedbud Stockholm-Göteborg än att skicka innehållet på disketten via modem.

(P.S. Jag vet inte var citatet i rubriken kommer från ursprungligen, men jag har fått det via Erik Hörnfeldt som en tid använde det flitigt i sin mail-signatur.)