Allting man behöver bara ibland och som går att sätta hjul under, kommer att bli taxi
Så här långt har artikelserien utgått från den traditionella utgångspunkten att thinget finns hos kunden. Men egentligen är det ju galenskap att vi har så många saker som ligger oanvända 99% av tiden, bara för den där enstaka gången då vi behöver dem. Många prylar skulle vi klara oss utmärkt utan, så länge vi fortfarande snabbt och bekvämt kan korttidshyra dem när vi behöver dem.
Den sortens produkter – både de som är thing och de som kan transporteras av thing – passar bättre att istället erbjuda kunden att ha bara under den tid hen behöver dem.
Snart kommer vi att få se flockar av självkörande skördetröskor dra norrut över Europa under sensommaren på jakt efter mogna skördar och gynnsamt väder. Foto: StormSignal CC
Det mest uppenbara exemplet är självkörande bilar. En bil är en stor kapitalinvestering, kunden binder en avsevärd summa pengar i något som sedan står stilla nästan hela tiden (ett stillastående som hon dessutom ofta måste betala p-avgift för).
Självkörande taxibilar däremot kan rulla i princip dygnet runt (även om även de mest kommer att användas när det är dags att åka till eller från arbetet). Med förarlönerna bortskurna ur ekvationen kan de bli ett attraktivt alternativ till att äga bil själv.
Konsumenten får visserligen ge upp privilegiet att ha en egen bil att stöka runt i och ha som förvaringsplats för allehanda saker som kanske kan bli användbara. Hen förlorar också tryggheten i att bilen är ständigt och omedelbart tillgänglig, även klockan fem när alla ska hem från jobbet. Å andra sidan sparar hen pengar, och får flexibilitet, med en liten snabb sak när man åker ensam hem från jobbet, en stor rymlig när hela familjen ska iväg på semester och en sovbil för långresorna. Är man beredd att samåka finns ytterligare pengar att spara.
Den självkörande bilen öppnar också möjligheten även för andra thing av det slag som man sällan använder men ibland behöver – snöslunga, sopcontainer eller grävmaskin – att komma körande hem till en. Liksom ett rullande verktygsskjul, för den där borrmaskinen eller slipen som man så sällan behöver och det egentligen är fånigt att varje hushåll har en av. Säkert blir det inte heller bara glassbilen som pinglar runt på förortsgatorna om kvällarna.
Thing som inte väger så mycket och som man behöver snabbt kan också komma flygande, på samma sätt som Amazon planerar att leverera lättare paket.
Och kanske får vi en dag se flockar av skördetröskor dra norrut över Europa på jakt efter mogna skördar och gynnsamt väder.
Det behövs naturligtvis inte mycket ekonomisk fantasi för att förstå att det här kan få stora ekomiska följder för de företag som tillverkar sällan-användnings-produkter.
- Ett sätt att förlora och sexton sätt att tjäna pengar på Internet of Things
- För tillverkningsföretag kommer Internet of Things att bli en kulturchock
- Serviceavtal
- Abonnemang – vill du kunna använda thinget du köpt kostar det extra
- Power by the hour – betala bara när du använder thinget
- Betala – eller så slutar ditt thing att fungera
- In-thing purchase
- Det är i tolkningen som thingets data får värde
- Allting man behöver bara ibland och som går att sätta hjul under, kommer att bli taxi
- Thingen blir spioner – och säljer det de får veta om oss med god förtjänst
- Thingen skvallrar om när kunden är redo att köpa nytt
- Lockvaror låser in kunderna i det egna ekosystemet
- Internet of Things kommer att göra e-handeln till everywhere-handel
- Rakhyvlar och originaldelar
- Thingen är idealiska reklambärare – men står kunderna ut?
- Thingen blir medbrottslingar som släpper in kriminella i hemmet och företaget